۱۳۸۸ آذر ۱۰, سه‌شنبه

اهمیت تاریخ

تاریخ خرس های پاندا تاریخ مبهمی است. اولین خرس پاندایی که رئیس قبیله شد مورد اختلاف است. اصلاً در این که خرس های پاندا ازسیچوآن نشأت گرفته اند یا از شاآنشی یا حتی گانسو اتفاق نظری نیست. می گویند پانداها قبلا سفید بوده اند و دختر امپراطور چین خیلی آنها را دوست داشت. وقتی دخترک از دنیا رفت پانداها بخشی از بدن خود را به عنوان عزاداری سیاه کردند. در عکس های قدیمی اجدادم هیچ پاندای سفیدی نمی بینم. شاید قصه خیلی قدیمی باشد و همچنان که درست است اما مدرکی برای آن وجود نداشته باشد. و این هیچ اشکالی ندارد. یکی از پانداهای دانشمند ما، معتقد است که خرس نیست، بلکه گربه است. تایوانی ها به ما «خرس گربه ای» می گویند. بعید نیست. تاریخ پانداها تاریخ مبهمی است. اینکه پاندا همیشه برگ بامبو میخورد، میتواند شاهد خوبی برای کسی باشد که میخواهد منشأ پانداها را پیدا کند و اوقات فراغتش را تا مدتی پر میکند.
میگویند حضرت آدم و حوا هم یک وقتی، با هم آشنا شدند و این آشنایی (صرف آشنایی) نسل بزرگ آدمیزاد را به وجود آورد. شاید آشنایی یک خرس با یک گربه، نسل پانداها را درست کرده باشد. شاید هم آشنایی یک گربه با یک خرس!

یک عکس خیلی قدیمی در آلبوم ما
یک عکس خیلی قدیمی در آلبوم خانوادگی ما که نظریه گربه ای را تأیید می کند

۳ نظر:

  1. دوست ِ محمود (از خاندان ماموت) می گفت: تاریخ و اصلاً هر چیزی اگر مبهم باشد، مهم است. گویا در خاندان شما هم کسانی بخشی از تاریخ تان را خورده اند و جایش چند سؤال و احتمال و حکایتی نا تمام گذاشته اند. تاریخ شما تاریخ مبهمی شد تا مهم باشد. بله تاریخ خودش مبهم هست اما کم و زیاد دارد. پای عشق و عاشقی هم که در میان باشد، نواده نانوای بدخشان می شود دختر خاقان چین و اشتر تک کوهان سپید، پاندای نمی دانم چه کار. جان عمه ات که بمانیم معطل در آن برگ بازنده بامبو. شاهد عالی من خودت هستی که همه فراغتم را پر کرده ای. ای جانم، بیشتر! بیا با هم صرفاً آشنا شويم. به جهنم که خلقی بمانند معطل در منشاً انواع.

    پاسخحذف
  2. می دانم فیل هستی. خودت را پنهان نکن!
    حالا که کل کل میکنی حتماً بیشتر درباره اهمیت تاریخ برایت می نویسم. با آشنایی موافقم. فردا می بینمت.

    پاسخحذف
  3. dear friend of mine
    the mentioned title is not what it must be
    it seems there is some mistyping
    you should wrote
    اهمیت تاریخی یا ریشه های تاریخی
    i appreciate your concern about bears but you must be more carefull when you write about us
    sicerely
    master chun fa ( the father of the bears)

    پاسخحذف